dimecres, 3 de setembre de 2014

Ripoll - Coll de Graus - Campdevànol - Ripoll

Circular de Ripoll a Campdevànol passant per la collada de Baubs i el coll de Graus:
Aquesta sortida té com objectiu trobar una alternativa a l'etapa de Ripoll a Bruguera del Camí de Montserrat a Núria.
El traçat original és de Ripoll pel camí ral fins a Campdevànol i pujant al Càmping del Ripollés, seguir la pista per Can Clarella i Can Muiols.
Aquesta alternativa des de Ripoll per la collada de Baubs i fins a Can Muiols representa un estalvi de 2.100 mts, si bé el desnivell és més fort que en la primera opció. De totes maneres per la bellesa del paisatge val la pena, tenint en compte que el començament pot ser una mica "perdedor" donat que les marques grogues d'Itinerànnia en alguns trams no son gaire visibles per la vegetació i la seva ubicació. Cal anar en compte.
El tram de Can Muiols al Coll de Graus també pot formar part d'aquesta variant, però el fort desnivell de més del 20% no ho aconsella, excepte pels que estiguin en una forma física molt bona.
Del Coll de Graus baixarem cap a la colònia Molinou i d'aquí a Campdevànol, podem seguir pel marge de la carretera i més endavant agafar l'antic camí ral de Ripoll a Campdevànol que ens portarà al Raval de Sant Pere just darrera del Monestir de Ripoll

Com arribar-hi:
  • Anada i Tornada :
    • Tren Renfe línia R3 (Rodalies) - de Barcelona a Ripoll.
Descripció del camí: mapa i tracks

Mapa ICC - Vissir3

Sortim del monestir
Monestir de Ripoll (part posterior)
en direcció a St.Joan de les Abadesses pel voral de la carretera.
No ens desviarem de la ctra. abans de creuar l'aqüeducte del Canal de Guetes que està a la nostra esquerra.
Aqüeducte del Canal de Guetes
Hem de trobar un pal indicador (Colònia Estamariu) que ens indica direcció Bruguera 5h 30'. Ens desviem a l'esquerra.

Just abans de passar l'aqüeducte a mà dreta (poc visible) veurem un rétol que diu indica Mas Palou, deixem la pista i agafem el corriol poc fressat.
Passem a tocar del Mas Palou on hi ha un forn de llenya. Seguim amunt i sortim a la pista que puja de la carretera. Hem de pujar cap el mas de Comallevosa.

Mas de Comallevosa (atenció camí a la dreta)
Un cop arribats al Mas, hi ha un rètol de fusta que diu "camí" cap a la dreta (deu ser per evitar el pas pel mig de la casa. El Camí voreja la casa per baix i un cop superada hem de fer un gir a l'esquerra i dreta per agafar de nou la pista, les marques quasi no es veuen.
Arribem a la collada de Baubs,
Collada de Baubs
girem 90º a la dreta i agafem el corriol (sí hi ha marques) que s'endinsa pel bosc.
Plà de l'Home Mort
No el deixem fins creuar el torrent de Muiols
Torrent de Muiols
i arribar al mas de Muiols.
Des d'aquest mas, la pista segueix recte, però el sender de Itinerannia es desvia a l'esquerra. Son visibles les marques. El pendent és d'un 20%

sostingut durant uns 300 mts.
La pista va per la dreta (els cavalls no volen ni pujar)
Enllacem amb la pista que havíem deixat a can Muiols. Davant es veuen les marques per un corriol que segueix pujant amb el mateix pendent durant 280 mts, directe al coll de Graus. La pista va per la dreta. En aquest cas hem agafat la pista donat que a 350 mts de lleugera pujada hi ha un desviament a l'esquerra (pista no senyalitzada) que també ens pujarà al Coll de manera més suau durant 450 mts. Per la drecera haguéssim estalviat 500 mts, però el desnivell és d'un 7%.
Dalt del coll de Graus, trobem pals indicadors,
Coll de Graus
seguirem el que ens indica Campdevànol i iniciem una forta baixada fins a la colònia Pernau.
Font de Sant Martí
Compte amb les marques grogues que es troben bastant amagades pels arbres i la vegetació. Un cop a la Colònia Pernau, podeu optar per agafar el bus de tornada a Ripoll o bé seguir pel costat de la carretera creuant tot el poble fins que trobem un pal indicador que ens desvia per l'interior i ens porta a Ripoll en 1h05'

Arribarem a Ripoll pel Carrer del Raval de Sant Pere, sortint a la part posterior del monestir.